טקסט כללי על הבלוג

מזה שנים שאני עוסק בהתבוננות על ארגונים, גדולים וקטנים, ממלכתיים ופרטיים, עסקיים ומלכ"רים. לעתים כמנהל, אך בדרך כלל כיועץ שבא לסייע ביצירת שינוי, או לסייע בהנעה לפעולה בהתאם למתפתח בסביבה.

במשך שמונה שנים (2012-2019) לימדתי "יזמות" בפקולטה ללהנדסה תעשייתית וניהול בטכניון והדבר הוסיף עוד זוויות התבוננות.

תחומי ההתמחות העיקריים שלי הם תכנון אסטרטגי, סימולציה דינמית (משחק סימולציה) ותכנון בעזרת תרחישים.

הבלוג הזה הוא ניסיון לשתף חלק מהתובנות שנוצרו במסגרת עבודתי ובמהלך חיינו במקום הסוער הזה.

More than 25 years of management and strategic consulting services such as facilitating strategic planning processes, directing dynamic simulations and scenario plannings provided me with many insights about decisions making and organizations.

For 8 years (2012 - 2019) I taught "Entrepreneurship" in the Technion (leading technology studies academy in Israel) and it provided more insights.

This blog is an attempt to share with you some of those insights. The relatively new posts include a version in English that follows the Hebrew version.

יום ראשון, 29 באפריל 2012

בשבחי הסימולציה הדינמית


השבוע ניהלתי עוד משחק סימולציה. מטעמים של חיסיון לא אוכל לציין את שם החברה שבה נוהל המשחק. אסתפק בכך שאציין שמדובר במפעל יצרני המייצר מוצרים מוגמרים ומוצרי ביניים ללקוחות ברחבי העולם.

לפני מספר שבועות הסתבר להנהלת החברה כי גורם משמעותי, הנמצא בקשרי עבודה שוטפים איתה, שינה את חוקי המשחק. הדבר חייב את ההנהלה לקבל כמה החלטות לגבי המשך הפעילות של החברה. ההחלטות התחילו להתקבל, הפעולות ננקטו, התגובות לא אחרו לבוא ונדרשו החלטות נוספות, משמעותיות לא פחות.

במצב זה עלה הרעיון לבחון את המשך הפעילות בעזרת משחק סימולציה דינמי וכך נוצר הקשר איתי. ביום רביעי הגיעה אלי שיחת הטלפון המבקשת לסיים את כל התהליך תוך חמישה ימים.


ביום חמישי הגעתי למפעל, פגשתי את המנכ"ל, שמעתי על הבעיה וקיימתי שיחות קצרות עם אחרים. אחרי שלוש שעות קיימנו תדריך למשתתפים –
  1. מי יהיו "השחקנים" כלומר, את מי נדמה במשחק (הנהלת המפעל, הגורם החיצוני, גורמים רלבנטיים נוספים)
  2. מי מאייש כל "שחקן"
  3. חוקי המשחק (איך עובר המידע – בכתב או בע"פ, האם ומתי מותר לשני "שחקנים" להיפגש פנים אל פנים),
  4. סיפור הפתיחה (המצב הנוכחי האמיתי)
  5. מטלות ה"שחקנים" עד המשחק (תספרו לי מה אתם עושים בימים אלו ממש).

כמו בכל משחק סימולציה היתה משמעות גדולה לאיוש "השחקנים". מאותו סיפור פתיחה, ומאותם חוקי משחק, אפשר לקבל תוצאות שונות, על פי האופן שבו המשתתפים נכנסים לעורם של "השחקנים". יש תלות בנקודת ההשקפה של המשתתף על התנהגות "השחקן" שהוא מדמה.

לדוגמה, ניקח משחק הנערך על ידי חברת MVNO (מפעיל סלולארי וירטואלי המקבל שרותי תשתית מחברת סלולאר בעלת רשת) הבוחן סוגיה הקשורה ביחסים עם ספק התשתית. התוצאות עשויות להיות שונות אם המשתתף, המשחק את ספק התשתית, יעריך אותו כגורם המוכן לשת"פ הוגן עם החברה, או אם הוא יעריך אותו כגורם עויין.

במקרה שלנו כל המשתתפים נקטו עמדה. הנושא הנבחן הוא חשוב מאד להמשך הפעילות של החברה, ולכל אנשי הצוות היתה דעה מוצקה לגבי המתרחש. מגוון דעות זה קיבל ביטוי באופן שבו הם מילאו את תפקידם. חלקם נקטו בפעולות מקדימות, שנועדו לשפר את מצבם, עוד לפני תחילת המשחק עצמו.

ביום שני התקיים המשחק. סיפור הפתיחה כבר היה שונה מהמצב הקיים בעקבות הפעולות המקדימות של "השחקנים". במשך כשלוש שעות התקיימה פעילות אינטנסיבית של העברת מסרים, לחימה על טריטוריות, מפגשים חשאיים ועוד. פה ושם הודלף מידע ל"שחקן" זה או אחר, על פי הערכת הסבירות שמידע כזה יגיע אליו גם במציאות.

בכוונה דאגתי לכך שלא יהיה הרבה זמן לדיונים ורוב המשתתפים פעלו על פי תפיסת העולם הבסיסית שלהם.

בתום שלוש שעות נערך תחקיר של כל המשתתפים. בדיעבד, זה היה ציון דרך משמעותי בתהליך קבלת ההחלטות בנושא הנדון. לחלק מהמשתתפים הסתבר כי תמונת העולם שעיצבו בתוך החדר שונה מתמונת העולם שקרתה בפועל. לכולם הסתבר כי המשחק התפתח על פי תרחיש השונה בצורה משמעותית מהתרחיש שהיווה את הבסיס להחלטות שהתקבלו עד עתה. כולם הסכימו שהתרחיש הזה אפשרי וראוי לקבל את ההחלטות על פיו.

וכך, בזכות הצירוף של פתיחות ההנהלה, שיתוף הפעולה המלא מצד המנהלים, תדרוך המשתתפים, הבנתם את תפקידם וניהול משחק דינמי וקצבי שיצר גירויים אצל המשתתפים, הושגו התוצאות המרשימות – שינוי פרדיגמה של כל ההנהלה, שספק אם ניתן היה להגיע לכך בדרך אחרת.

MISSION ACCOMPLISHED

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה